2013-10-25 19:02

A Piros Arany és az Erős Pista Kecskemét legismertebb márkái

Kategóriák: Magyar hírek, Magyar hírek

Stuttgart büszke a Mercedes-Benz és a Porsche autómárkákra, Genf a Rolex órákra, Milano az Alfa Romeo cégre, Frankfurt a bankokra, Palma a Barilla tésztákra … Ha utánanézünk mely márka, illetve mely cég fémjelzi leginkább Kecskemét várost, akkor első helyen az Univer termékeket kell megemlítenünk. Több generáció nevelkedett fel a Piros Arany tubuson és az Erős Pista kis üvegen. Az Univer azon kevés magyar márkák közé tartozik, amelyek túl élték a rendszerváltást és nem vásárolta fel őket külföldi tőke sem. Piacot sem vesztettek, sőt az utóbbi években a német nyelvű országok üzletláncolataiban képviselik a magyar gasztronómia íz világát. Az Univer idén ünnepli 65 éves születésnapját. Bera Linda írását az Univer cégről és termékekről megjelentetjük német nyelven a német oldalunkon is.

kep

 

Minek köszönhető ennek az Európa-szerte ismert és elismert, a hazai piacon is élvonalban lévő cégcsoportnak a sikere? Miként tudott fennmaradni, a kor kihívásainak megfelelően fejlődni? S ami a legfontosabb: hogyan őrizte meg a vevők szeretetét?

 

1948 októberében egy 28 fős, földművesekből, napszámosokból és kereskedőkből álló társaság megalakította a Kecskeméti Földműves Szövetkezetet – az Univer jogelődjét –, hogy segítse a tagok tervszerű mezőgazdasági termelését, a termények feldolgozását és értékesítését. Akkoriban tucat számra jöttek létre hasonló szövetkezetek, hogy közös erővel képviseljék érdekeiket. Így a Földműves Szövetkezet 1953-ra már több mint 4000 tagot számlált, és boltokat, vendéglátóhelyeket, felvásárló-, valamint ipartelepeket működtetett.

 

kep

 

Az első áttörés 1967-ben következet be: ekkor mutatták be új, tubusba töltött ételízesítőjüket, a máig töretlen népszerűségnek örvendő Piros Aranyat. 1975-ben újabb nagysikerű ízzel gyarapodott a paletta: megkezdték a konyhakész majonéz gyártását. A ’80-as években a már Univer nevet viselő szövetkezet tovább terjeszkedett, több nagy ABC áruházat nyitottak, korszerűsítették üzemeiket, emellett nagykereskedelemmel és külkereskedelemmel is foglalkoztak.

 

kep

 

A rendszerváltás időszakára az Univer stabilan működő, szilárd pozíciókkal rendelkező szövetkezetté vált, amely fel tudta venni a versenyt a beáramló multinacionális cégekkel. 2002-ben részvénytársaságokká alakultak át, a különböző tevékenységeket elkülönítették, és a magyar gazdaság egyik meghatározó cégcsoportjává váltak. Egyvalami azonban nem változott: az Univer büszkén vállalja, hogy a kezdetektől a mai napig 100%-ig magyar tulajdonban van.

 kep

 

 

ÉLETízesítők minden mennyiségben

 

Az Univer márkanévvel és a termékek ízével biztos, hogy már minden magyar, vagy Magyarországra látogató külföldi találkozott valahol. Ételízesítőik – melyeket az Univer ÉLETízesítőknek hív – ott vannak minden háztartásban és minden étteremben. Hiszen ki tudná elképzelni a pörköltet vagy a halászlevet a friss, hazai paprikából készült Erős Pista nélkül? A szendvicset Piros Arany, a salátát az összetéveszthetetlen Univer Majonéz nélkül?

 

kep

 

Az otthoni főzőcskézés és a nagyüzemi konyhák nélkülözhetetlen alapanyagai között megtaláljuk a cég vöröshagyma-, fokhagyma- és tormakrémeit, valamint a sűrített paradicsomot, melyhez évente 24 ezer tonna alapanyagot használnak fel. A különböző paprika krémeket – az Erős Pistát, az Édes Annát és a Piros Aranyat – a térség magyar termelőitől vásárolt friss, jó minőségű fűszerpaprikából, illetve pritaminpaprikából állítják elő. Aki nem csupán ízesíteni, dekorálni is szeretné az ételt, az a legújabb termékkel, a Karikás Pistával kínálhatja vendégeit.

kep

 

Több újítást is az Univernek köszönhetnek a magyar vásárlók. A ’70-es években még igazi kuriózum volt a konyhakész, tubusos majonéz, hiszen addig az asszonyok saját maguk készítették el otthonaikban a majonézt olajból és tojássárgájából. Manapság az ún. „Csepp se marad!”- tasakos kiszereléssel találkozhatnak azok, akik Univer Majonézt, Mustárt vagy Ketchupot vesznek, amely ötvözi a flakonos és tubusos kiszerelések előnyös tulajdonságait. Nagyon kedveltek a különféle ízkombinációkban kapható öntetek, melyekkel pillanatok alatt különlegessé varázsolhatjuk a legegyszerűbb salátát is. Kevesen tudják, de több mint 25 éve annak, hogy az Univer gyártja a salátaönteteket, szószokat és számos egyéb ételízesítőt a világ egyik legismertebb étteremhálózatának, a hazánkban működő McDonlad’s-nak is.

 

A kisgyermekes anyukák nyugodt szívvel adhatják a kicsiknek a cég „Univer Csupajó” márkás bébiételeit, mivel ezek az egészséges táplálkozás jegyében glutén-, tejfehérje- és tejcukormentesek, emellett hozzáadott cukor nélkül készülnek. Az édesszájúak az idei évtől már nyolcféle, hazai gyümölcsből készült prémium lekvárból válogathatnak. A sárgabarack, a málna, a szamóca, a meggy, a bodza, az erdei gyümölcs, a birsalma és a csipkebogyó ízeket egytől egyig érdemes megkóstolni – akár egy szelet vajas kenyérrel, akár egy finom piskótával is csodát tesznek. 2011-től az Univer Product Zrt. sütőüzemet is működtet, melyben több mint 400 féle friss pékárút, többek között a Lipóti Pékség remekeit készítik

 

kep

 

Miben rejlik a titok?

 

Az Univer több mint fél évszázados sikertörténetének számos oka van. Az egyik, s talán legfontosabb az a lokálpatriotizmus, amely a kezdetektől jellemzi a vállalatot. A friss alapanyagot regionális beszállítók biztosítják Kecskemétről és a város 80 km-es körzetéből. Közel 40 éve működik az Univer saját termeltetési rendszere, mely garancia a folyamatosan ellenőrzött, magas színvonalú minőségre, a gazdákkal való élethosszig tartó együttműködésre és a technológiai innovációra.

 

Saját bevallásuk szerint erősségük munkatársaik lojalitásában rejlik. Dolgozóik 40%-a ugyanis tíz évnél hosszabb ideje áll alkalmazásban – ami magyarországi viszonylatban, ebben a nehéz gazdasági helyzetben ritkaságszámba megy. A társadalmi feladatokban is élen járnak – aktívan részt vesznek a sport, a kultúra és az oktatás támogatásában, emellett adományaikkal a Máltai Szeretetszolgálat munkáját is segítik. Mindez mégsem lenne elég, ha ételízesítőik nem lennének olyan ízletesek és finomak. Aki még nem kóstolta, az járjon utána!

 

 

Az Univer Cégcsoport 2012-es éve számokban

– munkatársaik száma 1221 fő

– konszolidált nettó árbevétele 27 milliárd Ft.

– fejlesztésre fordított összeg 1,3 milliárd Ft.

 

A cégcsoport tagjai

– Univer Zrt. – vagyonkezelő feladatok

– Univer Szövetkezeti Zrt. – a holding szolgáltató szervezete

– Univer-Sport Kft. – sporttámogatás

– Alföld Zrt. – Kecskemét egyik legnagyobb áruháza

– Univer Coop Zrt. – kis- és nagykereskedelmi bolthálózat

– Univer Product Zrt. – ételízesítők gyártása és forgalmazása

– Univer Product s.r.l. – ételízesítők forgalmazása Romániában

 

Szöveg: Bera Linda

Németre fordította: Máté Krisztina

 

 

comments powered by Disqus