2013-11-18 09:12

Cseke Péternek köszönhető a kecskeméti színház sikere

Kategóriák: Kultúra

Hetedik kecskeméti évada előtt áll Cseke Péter, akinek igazgatása alatt évről évre egyre több nézőt vonz a Katona József Színház. A teátrum direktora már gyermekként tudta, egyszer színházat fog vezetni. Cseke Péterrel célkitűzéseiről, a vidéki színjátszás helyzetéről és a siker receptjéről beszélgettünk.

 kep

 

 

Évről évre egyre több a néző

 

Színészszülők gyermekeként a nagyváradi teátrum falai között nőtt fel Cseke Péter, aki már gyermekként tudta, hogy egyszer színházat fog vezetni. A direktor, aki 2008 augusztusa óta áll a kecskeméti Katona József Színház élén úgy véli, a jó színház olyan, mint a könyvtár: mindenki megtalálja benne az ízlésének megfelelő művet. A hírös város teátrumának évről évre egyre több a nézője, ám számára nem ez az igazi siker fokmérője. Cseke Péter színészszülők gyermekeként látta meg a napvilágot. Édesapja Cseke Sándor, a város ünnepelt színésze volt, édesanyja, Riedinger Beatrix – művésznevén Révi Bea – szépségével és mosolyával bűvölte el a közönséget.

 

 kep

 

 

Egy színház falai közt nőtt fel

 

Gyermekként sok időt töltöttem a nagyváradi színház falai közt, gyakorlatilag ott nőttem föl. Az illatát a mai napig is érzem – mesélte a direktor. Cseke Péter csupán hároméves volt, amikor már kívülről tudta élete első színpadi szerepét. Édesapja ugyanis fennhangon tanulta otthon a szövegeket, miközben ő körülötte játszott. A szülők egyszer csak meglepetten vették észre, hogy a kicsi fiú szóról szóra visszamondja a szerepet. Cseke Sándor ekkor megkérte a rendezőt, hogy fiával együtt állhasson színpadra. Innentől kezdve az életem a színházban zajlott. A foci is nagy szerelmem volt akkoriban. Az Újpesti Dózsában játszottam, és azt javasolták, hagyjam ott az iskolát, majd valamikor leérettségizem levelezőn. Édesanyám azonban ebbe nem egyezett bele. Egyáltalán nem bánom, hogy nem lett belőlem futballista.

 

 kep

 

 

 

Színészettől a direktori székig

 

A Katona József Színház igazgatója több mint száz szerepet tudhat már maga mögött. Mindig éppen az a kedvence, amire készül, vagy akinek a bőrébe aznap este bújik. – Voltak a pályámnak meghatározó állomásai. A főiskolán a színészet mellett a rendezésbe is belekóstolt. Már akkor is a teljes előadást látta maga előtt, sosem csak a saját szerepével foglalkozott. – Engem mindig az egész érdekelt. Éppen ezért el akartam végezni a Színház- és Filmművészeti Főiskola posztgraduális rendező szakát. A Madách Színház társulatának tagja voltam, amikor a teátrum akkori igazgatója, Ádám Ottó indított rendezőosztályt a főiskolán. Elmondtam neki, hogy szeretnék részt venni ezen a képzésen. Az utolsó felvételi vizsgán félrehívott és azt mondta, nem vesz fel. Úgy gondolta, nekem nem kell három évre beülnöm az iskolapadba, anélkül is rendezni fogok. Így is lett.

 kep

 

 

Szolgálni a várost és a közönséget

 

Hosszú idő telt el az első színházi szereptől az igazgatói székig, azonban Cseke Péter számára egyértelmű volt, hogy merre tart az útja. – Gyermekkorom óta tudtam, hogy egyszer színházat fogok vezetni, csak az volt kérdéses, hogy mikor érkezik el az időpont, amikor erre érettnek érzem magam. 2008-ban, amikor igazgatót kerestek a kecskeméti színház élére, Cseke Péter úgy döntött, megpályázza. A város önkormányzata bizalmat szavazott neki, így augusztusban hozzáláthatott a munkához. – Megnéztem sok előadást, így pontosan tudtam, mik a társulat erényei és gyengéi. Nagyon sok kiváló színészt láttam, de kevés volt köztük a fiatal, és túl sok a hölgy, holott a drámaírók elég szűkmarkúan bánnak a női szerepekkel.

 kep

(Cseke Péter feleségével.)

 

 

Újdonságokkal lepte meg a város közönségét

 

Négy év alatt átformáltam a társulatot. Amikor idekerültem, azt is láttam, hogy ez egy gazdaságilag átláthatatlanul működő színház, úgyhogy ennek rendbetétele is az első feladataim egyike volt. Cseke Péter most már úgy érzi, a színház közelít ahhoz, amilyennek látni szeretné, és bátran felvállalja, hogy ez az ő társulata. – Az újdonságokkal, az új kezdeményezésekkel is a várost szeretnénk szolgálni. Ezért hoztuk létre a többi között a színészbált, a zenés színházi találkozót, a színészhallgatóknak bemutatkozási lehetőséget nyújtó SZÍN-TÁR fesztivált. Szerveztünk gyermeknapot, együttműködtünk a főiskolával is, de kulisszajárásra is vártuk a közönséget.

 

 kep

 

 

A siker fokmérője

 

Cseke Péter úgy véli, a kecskeméti közönségben nagyon jó ízlésű, érzékeny befogadókra lelt. Nem véletlen tehát, hogy már 117 éve működik színház a hírös városban. – Vallom, hogy egy vidéki teátrumnak úgy kell működnie, mint egy jó könyvtárnak, ahol mindenki megtalálja az ízlésének megfelelő művet. Azonban nagyon fontos az is, hogy ezt milyen minőségben kapja a néző. Véleményem szerint mindig emelni kell a művészi színvonalat, de a közönség kezét nem szabad közben elengedni. Ha beszélünk az írástudók felelősségéről, akkor a színházvezetők, a színházcsinálók felelősségéről is kell szólnunk, hiszen azoknak a gyereknek és fiataloknak, akik ide eljönnek, olyan élménnyel kell gazdagodniuk, ami egész életre szól.

 kep

(Cseke Péter családjával.)

 

 

A sikert a nézőtéren hallom

 

Az elmúlt években minden évad végén megdőlt az addigi nézőszám. A 2011–2012-es színházi szezonban több mint száznégyezren voltak kíváncsiak a teátrum előadásaira. A számszerűen is mérhető népszerűség mellett azonban van egy másféle mérce, mely a direktor számára a valódi sikert jelenti. – A színház egy közösségi szertartás, nézők nélkül elképzelhetetlen. Amikor beülök az igazgatói páholyba, és hallom, ahogyan a közönség együtt lélegzik a darabbal, az az igazi siker számomra. Ha ez a szintézis létrejön, akkor megvalósul egy csoda. A sikert a nézőtéren hallom: a csöndben, a nevetésben vagy éppen a könnyek között.

 

Szöveg: Gál Orsolya

Fordítás németre: Mangold Krisztina

Német szöveg itt olvasható.

 

Nyelvi akadályok nélkül

Cseke Péter úgy véli, a nyelvi akadályok sem jelenthetnek gondot a teátrum számára. – Vásároltunk egy tolmácsgépet, így mostantól a város német lakossága is bekapcsolódhat a színház életébe. Ha jelzik nekünk, hogy szeretnék megnézni valamelyik előadásunkat, akkor azt lefordíttatjuk németre – ígérte a direktor.