2014-07-21 16:50

Mennyi zsebpénzt adnak a német szülők gyermekeiknek?

Kategóriák: Német hírek, Német hírek

Mire adják ki a gyerekek a zsebpénzüket Németországban?

 

Mennyi zsebpénzt adnak a német szülők és mire adják ki azt a gyerekek? Hányan rendelkeznek már saját mobiltelefonnal és divat még a könyvolvasás? Egy tanulmány megpróbál választ adni ezekre a kérdésekre.

 

Örök vitatéma a családban: mennyi zsebpénzt kell adni és főként: mennyit kapnak mások gyerekei?


Ehhez új tárgyalási alapot ad a “KidsVerbraucherAnalyse 2013″ elnevezésű felmérés, amelyet az Egmont Ehapa kiadó 1645, 6 és 13 év közötti életkorú gyermek, illetőleg a nevelésükre jogosult szüleik megkérdezésével állított össze a pénzt, a fogyasztást és a médiákat illető témákban.

 kep

Német gyerekek havonta átlagosan 27,57 euró zsebpénzt kapnak

A minden évben elvégzett közvélemény kutatások alapján ez új csúcsértéknek számít. Néhány éve a zsebpénz átlaga még csak 22 euró volt. A zsebpénz összege természetesen mérvadóan függ a gyerekek életkorától is: a 6-9 év közöttiek 19,47 eurót, a 10 – 13 évesek már 34,37 eurót kapnak. Ünnepnapokon pedig külön bónuszoknak is örülhetnek: születésnapjára 10 gyerek közül 9 kap készpénzt ajándékba, 10-ből 8-an karácsonyra és 10-ből hatan húsvét alkalmából. A felmérés végzői rákérdezték arra is, mire adják ki a gyerekek a zsebpénzüket, hogyan bírják a versenyt a könyvek a computerjátékokkal, kötelező-e márkás cuccok viselése, na és: hogy állnak mind a szülők, mind a gyerekek a mobiltelefonokhoz?

A zsebpénz sikerlistája

 

A 10-13 évesek 89%-ának és a 6-9 évesek 72%-ának szabad a zsebpénzét arra költenie, amire csak akarja. Legtöbben a zsebpénzt azonban megszokott dolgokra adják ki: 3 gyerek közül 2 rendszeresen édességeket, süteményeket vagy rágógumit vásárol rajta. Minden második magazinokra, képregényekre vagy mangákra költ. A további helyezések: fagyi, italok és a gyorsételek. Szintén az első tízben találhatók: sózott rágcsálnivalók, játékok, kitűzők és gyűjtőkártyák, a mozizás valamint a figurák gyűjtése.

 kep

Könyvolvasás

Jó hír a szülőknek: a gyerekek még mindig szeretnek olvasni. A tanulmány szerint a 6-13 évesek 80%-a hetente legalább egyszer vesz könyvet kezébe. Ugyanannyian nyúlnak magazinokhoz is – elsősorban Mickey egér és Donald kacsa kedveltek.

A számítógép használata

 

A 6-9 évesek 60%-a, a 10-13 évesek 94%-a használ otthon számítógépet. Legtöbbjüknek meg kell a gépet osztani a család többi tagjával, de legalább minden 4. gyermek rendelkezik már saját számítógéppel is. A rendszeres (hetente többszöri) használat elsősorban az e-mailek olvasására vagy küldésére (44 %), zenehallgatásra (36%), csettelésre (33%) vagy online játékokra terjed ki.

Játékkonzolok

 

Egyre több általános iskolás játszik hordozható játékkonzolokon. A 6-9 éves játékosok aránya 44%-ról 52 %-ra növekedett. Ezzel szemben a 10-13 évesek részesedése az előző év 63%-áról 61%-ra esett vissza. A konzolos játékok időközben azonban az egész családnak izgalmat jelentenek: a megkérdezett háztartások kétharmada rendelkezett játékkonzollal és 80%-uknál a család minden tagja használja ezeket.

Társasjátékok

 

A képernyős játékok elterjedése ellenére a hagyományos játékok is nagyon kedveltek. A tanulmány szerint a gyermekek 40%-a vásárol a zsebpénzéből társasjátékokat. 33%-uk kártyázni szeret, 30%-uk playmobillal, légózással vagy hasonlóval tölti idejét. De hagyják magukat olyan klasszikusokkal, mint a puzzle (29%) vagy a plüss állatok (28%) is csalogatni.

 kep

Mobiltelefon


Időközben minden 2. gyermek rendelkezik mobiltelefonnal. A 10-13 évesek körében ez a szám 69%-ot tesz ki, a 6-9 éveseknél pedig 27%-ra tehető. A gyerekek fele új, a másik fele pedig használt telefont kap ajándékba vagy vásárol a zsebpénzén. Érdekes: a szülők csak elenyésző része engedi meg a gyerekeinek a mama vagy a papa okostelefonjának használatát.

Márkatudatosság

 

Ismert cégek már régóta próbálkoznak azzal, hogy a gyermekek figyelmét a márkájukra irányítsák. Ebben legnagyobb sikerük a sportcipők gyártóinak van: a gyerekek 62%-ának fontos milyen márkájú cipőt hordanak. A megkérdezett szülők 47%-a hajlandó ennek az óhajnak a teljesítésére. Minden 2. gyerek pedig a játékkonzolok, ruházat, játékszerek, táskák és hátizsákok esetében is bizonyos, kedvelt márkákat helyez előtérbe.

A fiúk érdeklődési köre

 

Milyen témák érdeklik a fiúkat elsősorban? A felmérés a nemekről alkotott megszokott képet támasztja alá: A fiúk több mint 80%-át a sport, különösképpen a foci, valamint az autók érdeklik. A további helyeken következnek: ügynökök és detektívek, szuperhősök, a tudományok és a kísérletek, valamint a kalózok és a rablók.

A kislányok érdeklődései

 

A lányoknál ezzel szemben a lovak és más állatok állnak a kedveltségi lista élén. A fiatalabbak szívesen játszanak hercegnősdit, barkácsolnak vagy varázsolnak. A 10-13 évesek prioritásai inkább a zene és a filmek világának sztárjai, a divat és a modellek, valamint a barátság és a szerelem témái felé hajlanak.

Mire adják ki a német gyerek a rendelkezésükre álló pénzüket?

A gyerekek gyorsan növekvő gazdasági ereje időközben nem elhanyagolható piaci tényezővé nőtte ki magát. 2010-ben a 6 és 19 év közötti német gyerekek 18,92 milliárd (!) euró összegű pénzt költöttek el. Ez derül ki az “Iconkids & Youth” piackutató intézet tanulmányából. A kérdés csak az, hogy a rendelkezésükre álló pénzt mire is használják.

A 6 és 19 év közöttiek kiadásai Németországban:

Kiadások célja:

Ezek összege

(millió euróban):

1. Ruházat, divat, ékszerek

4084

2. Bulizás, partik, diszkó, éttermek, rendezvények

2409

3. Mobiltelefonok díjai

1731

4. Kerékpár, robogó, moped, autó, jogsi

1436

 

5. Belépőjegyek, mozi, koncertek, sportesemények

1114

6. Gyorséttermek: McDonald‘s, Burger King, Subway, stb., imbiszbódék

1088

7. Italok

1058

8. Testápolás, hajápolás, kozmetika, fodrász, zoláriumok

947

9. Édességek, fagyi

788

10. Magazinok, könyvek, képregények

666

 

11. Zene CD-k, kazetták, hangjátékok

618

12. Computeres szoftver, videójátékok, internet

612

 

13. Hobbik

487

14. Sózott rágcsálnivalók

434

15. (megvásárolt vagy kikölcsönzött) DVD-k, videók

339

16. A saját szoba berendezéséhez vásárolt dolgok

315

17. Sportcikkek

281

18. Játékszerek

212

19. Internetes letöltések költségei

109

20. Mobiltelefonos letöltések költségei

92

21. Iskolai cuccok

85

A kiadások nagy részét a tizenévesek számlájára lehet írni

Jóllehet a 6-12 éves gyerekek adják ki édességekre és fagyira a legtöbb pénzt, de ezzel a fenti lista csak 9. helyén találják magukat. Ebből is látszik, hogy elsősorban a 13 évnél idősebb tinik gondoskodnak a nagyobb kiadásokról. A 13-19 évesek csoportjában a ruházat, divat, ékszerek vannak elől és ezzel magasan vezetik az összéletkorok listáját is. A majdnem 19 milliárdos kiadásokból 17 milliárdot a 13 és 19 év közötti tinédzserek adtak ki és csak 2 milliárdnyi rész esik belőle a 6 és 12 év közötti korcsoportra, ami nem is csoda, hiszen ők alapjában véve kevesebb pénzzel rendelkeznek.

Hogyan kell a pénzt helyesen kezelni?

A gyerekeknek ma rendelkezésére álló, részben jelentős összegeknél nagyon fontos, hogy a szülők – amilyen korán csak lehet – ráneveljék gyerekeiket a pénz gondos és felelősségteljes kezelésére. Ebben különösen nagy nevelő hatása van a zsebpénznek. Ennek segítségével tanulhatják meg a gyerekek, mi az olcsó és a drága közötti különbség, kitapasztalhatják, milyen gyorsan megy el a pénz, ha azt nem osztják be megfelelően és megtanulhatnak dönteni: érdemes-e vagy sem valamire pénzt kiadni? A korán adott zsebpénz nem garantálja azt, hogy fiatalként nem fognak hibákat elkövetni, de a szabadon rendelkezésre álló pénz időben megtanult kezelése által ez a veszély jelentősen csökkenthető.

Melyik életkorban mennyi zsebpénzt kapjanak a gyerekek?

 

A német “Jugendamt”-ok aktuális ajánlásai alapján:

Életkor:                    

Zsebpénz nagysága:

4 – 5 éves                      

50 cent hetente

6 – 7 éves                      

1,50 – 2 euró hetente

8 – 9 éves                  

2 – 3 euró hetente

10 -11 éves                  

13 – 16 euró havonta

12 -13 éves                  

20 – 22 euró havonta

14 -15 éves              

25 – 30 euró havonta

16 -17 éves              

35 bis 45 euró havonta

18 éves                    

70 euró havonta

Források:

http://www.stern.de/familie/kinder/konsum-studie-wofuer-kinder-ihr-geld-ausgeben-2047690.html

http://www.t-online.de/eltern/familie/id_42690486/wofuer-geben-kinder-und-jugendliche-ihr-geld-aus.html)

Összeállította: Istvan Egresi

 

 VISSZA A FŐOLDALRA !!!

 

További német vonatkozású cikkeink:

Blankenburg-i botrány: magyarok kiszolgáltatott helyzetben

A német minimálbér (8,50 euró) bevezetése: előnyei és hátránya

Több ezer munkahely fog megszűnni a német minimálbér miatt?

Családon belüli erőszak – már nem tabu téma!

Hová meneküljenek a nők Németországban erőszakos férjük elől?

Kik és hogyan verik át a magyarokat külföldön?

Gyermekkel Németországban: Hová tegyük gyermekünket három éves korig?

Július 1-től olcsóbban lehet az európai külföldön telefonálni

Hihetetlenül érdekes új fagyi kreációk Németországban!

A kenyér Németországban már régóta nem csak táplálék!

Német világörökség: sör, kenyér, Beethoven – és talán a bürokrácia?

Az új német egészségügyi kártya még mindig vitatott

Kutya tartás Németországban: Költséges és körülményes hobbi

Gyermekkel Németországban: A német családi pótlékról

A német nyugdíj hazugságról: Művileg generált generációs vita?

Továbbra is a kivándorlás gondolata foglalkoztatja a magyarokat

Facebook csoportok Németországban élő magyarok számára

Itt is “Flat”, ott is “Flat”. Egész Németország “Flat”-ezik!

Ha nem beszéled a nyelvet – nincs esélyed külföldön!

Tények és tévhitek a külföldi munkavállalásról

Évről évre több magyar vándorol ki Németországba

A német bolhapiacokról és azok német kifejezéseiről

A külföldi kiküldetésről

Munkavállalás Németországban

TOP 10: Németország leghíresebb bevásárlóközpontjai

A felesleges németországi körforgalmakról és a giccses német szobordíszekről

A német szitkozódásokról és a férfi emancipációról

A német választások – Sikerek és kudarcok

 

 

Cikkeink a “Német nyelvtanulás” sorozatunkban:

A német sörfajták és a német sörkultúra kifejezései?

Német nyelvtanulás: Miért érdemes nyelveket skype-on tanulni?

Német nyelvtanulás: Az építőipar legfontosabb német szakkifejezései

5 perc német: Mit jelent a gyakori szólás “Nullachtfünfzehn”?

5 perc német: Mit jelent az “Ich drück dir die Daumen”?

5 perc német: Mit jelent a “Du hast nicht alle Tassen im Schrank”?

5 perc német: Mit jelent a “Toi, Toi, Toi” kifejezés?

Német nyelvtanulás: Németország a szlogenek országa

Német nyelvtanulás: Német-magyar “ásványvíz” szótár (1.rész)

Német nyelvtanulás: “Spezi” – a leghíresebb német üdítőital (2.rész)

Német nyelvtanulás: A legfontosabb német rövidítések

Német nyelvtanulás: Álláspályázatok német nyelven (1. rész)

Német nyelvtanulás: Ivási kultúra kifejezései és szokásai

Német nyelvtanulás: Német köszönési formák és szokások

Német-magyar kisszótár: sörözők, borozók, kocsmák

Német nyelvtanulás: Német-magyar gasztronómiai kisszótár

A német szitkozódásokról és a férfi emancipációról

A német bolhapiacokról és azok német kifejezéseiről

Német nyelvtanulás: A kétnyelvű szövegek segítik a nyelvtanulást