2014-08-05 11:20

Manipulálja a Facebook és a Google a felhasználókat?

Kategóriák: A világ hírei, A világ hírei

A Facebook adatgyűjtési csoportja valójában csak egyetlen egy kérdésre kereste a választ. Méghozzá arra, hogy a Facebook boldogtalanná teszi-e az embereket vagy sem. A széleskörű kísérlet mégis nagy megdöbbenést váltott ki az egész világon. Nem az eredménye okozott felháborodást, hanem az a tény, hogy a 700.000 felhasználó, aki részt vett a kísérletben, nem is tudta, hogy részese volt egy vizsgálatnak.

 

facebook-friends-3211

 

Már évek óta azt állítják az internetes médiaszakemberek, hogy a Facebook a felhasználókat boldogtalanná teszi, mert mindenki izgalmas partifotókat tölt fel, boldogságot kisugárzó, mosolygós nyaralásokat tesz közzé és fantasztikus történetekkel dicsekszik. A Facebook-ban szinte kötelezővé vált a magamutogatás és a büszkélkedés. Milyen sivárnak és szürkének érezheti magát ilyenkor az ember, miközben látja a mások állítólagos happy-életét – állítják a médiakutatók. Éppen ezért egy széleskörű kísérlet segítségével a Facebook utána akart járni annak, hogy a Facebook ténylegesen negatívan hat-e az egyénre vagy sem. És lám, az eredmény épp az eddigi feltételezés ellentétét igazolta.

 

facebook-front_179_2232542b

 

A felháborodást még sem a tanulmány eredménye okozta, hanem az a tény, hogy 700.000 Facebook felhasználó a tudta nélkül vett részt a felmérésen. Emiatt a Facebook adatgyűjtési csoportjának vezetője – Adam Kramer – időközben elnézést kért a Facebook egész közösségétől. De hogyan történhetett ez meg? A felmérést a következőképpen végezték el: a Facebook kiszemelt 700.000 embert, akiket két csoportra osztott. Az egyik csoport egy héten keresztül csak pozitív fotókat és híreket kapott az ismerőseitől. A másik csoport pedig csak negatív élményeket és képeket látott az ismerőseitől az un. “kezdőlapján”. Felmerül bennünk a kérdés, hogy a Facebook ezt hogyan oldotta meg technikailag?

 

facebook1-1

 

Minden bizonnyal már sok Facebook felhasználónak feltűnt, hogy az ismerőseink által közzé tett összes fotók és bejegyzések közül csak nagyon keveset látunk az un. „kezdőlapunkon“. Miután végeláthatatlan lenne a több száz ismerősünk összes fotójának és bejegyzésének a megjelenítése, így a Facebook önkényesen kiszűri azokat az információkat, amelyek a Facebook szerint az egyént érdeklik. Ehhez a Facebook különböző algoritmusokat alkalmaz, amelyek állandóan azt vizsgálják, hogy mely adatok lehetnek az adott felhasználó számára fontosak. Ezt egész pontosan a felhasználó viselkedéséből szűrik le. Amit mi belájkolunk vagy kommentelünk, az egész biztos fontos lehet a számunkra. Ennek alapján eldönti a Facebook helyettünk, hogy mi mire lehetünk kíváncsiak.

 

facebook

 

 

 

A Facebook adatgyűjtő csoportjának tehát csak ezen a nap mint nap alkalmazott algoritmuson kellett még egy kicsit változtatnia és máris elvégezhették a fent említett vizsgálatot. Mi lett a kísérlet eredménye? Azok, akik állandóan pozitív bejegyzéseket láttak az un. „kezdőlap-jukon“, maguk is sokkal pozitívabb dolgokat tettek közzé, mint az a csoport, amelyik állandóan negatív fotókkal és kommentekkel konfrontálódott. Ezzel bebizonyosodott a régi mondás miszerint a „jó kedv ragályos“. Tehát a Facebook nem okoz semmiféle depressziós hangulatot. A megdöbbenést még sem az eredmény okozta, hanem az a tény, hogy a Facebook-nak lehetősége volt az emberek kedvét és életérzését befolyásolnia, manipulálnia. Méghozzá úgy, hogy azt a felhasználók ebben az esetben észre sem vették.

 

Google

 

Ezért ez az akció világszerte nagy felháborodást keltett. Az internetes médiaszakemberek kritizálják a Facebook túl nagy hatalmát és arra figyelmeztetik a felhasználókat, hogy legyenek ezzel tisztában. Egy elismert kutató – Eli Pariser – már évek óta megfigyelte, hogy a Facebook balliberális nézetét „kifigyelte“ és ezért jobboldali, konzervatív beállítottságú ismerőseinek a bejegyzéseit nem mutatja. Ugyanígy feltűnt számára, hogy 2009-ben a Google bevezette az un. „személyes keresés“ rendszerét. Ha például valaki a „Golf“ szót keresi a Google-ban, akkor az első helyen megjelenhetne egy Golf autó vagy egy golf pálya vagy a Golf-öböl. Hogy a keresőmechanismus ezekből melyik találatokat prezentálja, azt kizárólag az által dönti el, hogy mi évek óta milyen tevékenységet folytattunk az interneten: mit olvastunk, mit kerestünk, mi az érdeklődésünk.

 

facebook-fur-windows-8-1-02-700x393

 

 

A kutatók tehát arra figyelmeztetnek bennünket, hogy az internet már most irányít bennünket és jobban véli tudni, hogy mi mit akarunk, mint mi magunk. A Facebook az 1,3 milliárdnyi felhasználóját már minimális eszközökkel is könnyen befolyásolni tudja. Amikor az amerikai kongresszusi választások idejére a Facebook bevezette, hogy 60 millió felhasználója oldalán megjelenjen egy felhívás, ami azt mutatta, hogy az egyén melyik ismerősei igazolták már vissza, hogy részt vesznek a választásokon, akkor ez az egyszerű akció 340.000-rel több választót eredményezett. Sokakban felmerülhet tehát a kérdés, hogy a Facebook mi mindenre lehetne képes, ha Mark Zuckerberg például egy nap kitalálná, hogy a Facebook segítségével a jobboldali vagy a baloldali politikát kívánja támogatni.

 

12062202_facebook_dapd_web

 

 

Szerencsére a Facebook eddig csak jó dolgokra használta hatalmát. 2012. május 1-e óta az Egyesült Államokban élő felhasználók például láthatják az oldalukon, mely ismerőseik egyeztek bele – elhalálozásuk esetén – a szervadományozásba. Ez az akció már az első nap további 13.054 embert ösztönzött erre a jó cselekedetre. Ez nagyon dicséretre méltó ötlet volt. A jó hír, hogy a Facebook eddig minden eddigi akcióját nyilvánosságra hozta. A jelenlegi felháborodás viszont arra ösztönözheti a világ legnagyobb közösségi oldalát, hogy innentől titokban végezze el vizsgálatait vagy akcióit. Akkor még utólag sem tudjuk meg, ha kísérleti nyulak lettünk egy bizonyos vizsgálaton vagy akcióban. Ez azért eléggé hátborzongató.

 

Mangold Krisztina

 

VISSZA A FŐOLDALRA !!!

 

További hasonló témájú cikkeink:

Vitatott téma: Illegálisak-e a “streaming” filmportálok vagy sem?

Elveszett az útlevelem külföldön? Csak semmi pánik!

Fogyasszunk hormonkezelt állatok helyett rovarokat?

Hogyan tudom legyőzni a repüléstől való félelmemet?

A kamaszok az egész világon egyformák. De pontosan milyenek?

Július 1-től olcsóbban lehet telefonálni az európai külföldön

S.O.S segélyhívások ruhákba bevarrva

Közeledik az utazások ideje – Mire vigyázzunk az illemhelyeken?

Wo ist Klaus – Európa egyik leghíresebb reklámkampányfilmje

Hogy fog kinézni a jövő városa? A digitális rendszerek előnye és hátránya

Rövidesen meg fogják mérgezni a pápát?

Nyelvek határok nélkül – Anglia, a 300 nyelv országa

Veggieday – Harc a hús nélküli csütörtökért Európában

A DJ-k vették át a rocksztárok szerepét – Interjú Bárány Attilával

Edward Snowden: Szégen, hogy nem kap Európában politikai menedékjogot

Vitamin-őrület: A vitaminok szedése bizonyítottan káros!

A Facebook új kaliforniai főhadiszállása

Mostantól ragasztószalagok díszitik utcáinkat?