2014-09-17 18:19

A sajtok megvédenek minket a betegségektől

Kategóriák: Gasztro

Nem tudni pontosan, hogy az emberiség mióta készít és fogyaszt sajtot. Talán egy ősasszony véletlen műve által fedezték fel, de az biztos, hogy a legkorábbi időkig visszanyúlik. Hisz az első sajt feljegyzése Mezopotámiában 5000 évvel ezelőtt volt. A trójaiak sajtszerű masszákat megalvadt tejből nyertek. Az emberiség fejlődése során a sajtot is egyre jobban finomították, szárították, préselték, sózták és ízesítették.

 

sajt4

 

Egyik nép a másik néptől megtanulta az ízesítések különböző lehetőségeit, főleg a francia és a német kolostorok dolgoztak a sajtfélék fejlesztésén. Eleinte Dél-Németország, Svájc, a Benelux Államok és Franciaország kereskedett sajttal. Ezáltal váltak ismertté a nagy hagyományokkal rendelkező sajtfajták, mint pl. a parmezán, a gouda, az édami, a cheddar és a rokfort. A 19.században a sajt még a menyasszonyok hozományához is hozzá tartozott. Napjainkban a sajt táplálékunk egyik alapvető eleme.

 

sajt5

A sajt hatása az egészségünkre

 

A sajt rengeteg állati fehérjét tartalmaz, amelyre szüksége van a szervezetünknek, hisz a csontjaink, az izmaink, a szerveink, az ideg- és agysejtjeink igénylik. A sajt a készítése során egyfajta emésztésen esik át, így tehát a megemésztése szervezetünk számára igen könnyű. A sajtban található zsírtartalom fontos energiahordozó, és elősegíti a zsírban oldódó vitaminok szállítását. Magas kalcium tartalma miatt ajánlatos napi 100 gramm sajtot fogyasztanunk, ezáltal fedezhetjük a napi kalciumszükségletünk 100 %-át, emellett fontos a csontozatunk számára is. Magas vérnyomás és vérkeringési megbetegedések ellen védhet.

 

 

A kemény sajtok szénhidrátmentesek, s koleszterinszintjük igen alacsony. Májkárosodás esetében is ajánlatos sajtot fogyasztani, hisz könnyen emészthető, magas fehérje tartalmú ételt vihetünk be szervezetünkbe, s ezáltal a károsodott májsejteknek segíthetünk a megújulásban. Csonttöréskor segíthetik a gyorsabb gyógyulást. Láz és étvágytalanság esetében erősítik a szervezetet. A sajt segít a fogszuvasodás megelőzésében, hisz serkenti a nyáltermelődést (a foszfor és a kalcium miatt), és ásványi anyagokkal látja el a fogínyt. A sajt gyakorlatilag teljesen megemészthető. Egyes orvosok szerint az allergiák is eltűnnek, ha napi szinten fogyasztunk kecske- illetve juhtejkészítményeket.

 

sajt2

 

A sajtokat szárazanyagtartalmuk alapján csoportosítjuk.

Nézzük a különböző csoportokat:

 

- Friss sajt: Legalább 18 % szárazanyag tartalommal és tejsaverjedéssel, lassan lecsepegtetve készül., Ezek a sajtokat nem érlelik, hanem frissen fogyasztható. Zsírtartalmuk miatt különbözhetnek egymástól, tej vagy tejszín pasztőrözéssel állítják elő.

 

- Lágy sajt: Legalább 35 % szárazanyag tartalommal érlelt sajt. Fehér penésszel vagy letisztított kéreg, penicillium candidum kultúrával oltják a fehérpenészes sajtokat, mint pl. a camembert vagy a brie féléket. A letisztított kérgűeket sós vízzel mossák le.

 

- Félkemény vágható sajt: Legalább 44 % szárazanyag tartalommal. Ez a megnevezés csak Németországban szokás, a félkemény és a lágy sajt közötti csoportot nevezik így, ide tartoznak pl. a rokfort-féle sajtok is.

 

- Kemény vágható sajt: Legalább 49 % szárazanyag tartalommal, kissé lágyabb és puhább a kemény sajtnál.

 

- Kemény sajt: Legalább 60 % szárazanyag tartalommal, eredetileg csak a hegyvidékeken állították elő, mert nagyon sokáig tárolható, és csak az őszi időszakban a nyáj beterelésekor vitték le a völgybe.

 

Tina Brunnbauer